in

Cum sa previi sindromul de tunel carpian

​Ce este sindromul de tunel carpian?

Sindromul de tunel carpian este o afectiune ce apare din cauza compresiei nervului median la nivelul tunelului carpian aflat in incheietura mainii. In general, apare la persoanele cu anumiti factori de risc, pe care ii vom enumera in randurile de mai jos.

Simptomele sindromului de tunel carpian sunt directe. Fiecare variaza in intensitate. Si poti avea unul sau mai multe dintre ele simultan. Acestea includ:

  • durere;

  • amorteala;

  • furnicaturi;

  • slabiciune;

  • stangacia degetelor.

Simptomele se simt in degete si palma. Dar degetul mic nu este niciodata afectat. La unii pacienti, simptomele se pot extinde pana la brat, cot si chiar umar. Desi poate aparea doar unul dintre aceste semne suparatoare, de obicei, durerea, amorteala si furnicaturile apar impreuna.

Cel mai frecvent semn precoce este atunci cand amorteala degetelor sau a mainii te trezeste noaptea. Cand durerea este simptomul principal, aceasta este de obicei resimtita cel mai mult in degetul mare, degetul aratator si in palma.

Pe masura ce starea se agraveaza, simptomele devin prezente si pe timpul zilei. In cele din urma, pe masura ce tulburarea progreseaza, acestea devin permanente si mult mai intense.

​Factori de risc

Conform celor de la Bestetic.ro, exista anumiti factori de risc care cresc probabilitatea de a dezvolta sindrom de tunel carpian. Poti sa eviti unii dintre acesti factori de risc. Altii, insa, nu pot fi controlati.

  • A avea o ocupatie cu risc ridicat (mecanic, dentist, gradinar, IT-ist, hairstylist, muzician, pictor, etc.);

  • Sarcina;

  • A fi femeie;

  • Fumatul;

  • Antecedente familiale de tunel carpian;

  • Existenta altor boli precum diabetul, bolile tiroidiene si artrita reumatoida.

​Cum poate fi prevenit sindromul de tunel carpian

Din pacate, majoritatea factorilor de risc asociati cu aparitia sindromului de tunel carpian nu pot fi schimbati. A fi femeie, a avea antecedente familiale sau artrita reumatoida sunt permanente. Dar singurul factor de risc important asupra caruia ai control este ocupatia ta.

De fapt, riscurile profesionale sunt printre cei mai des mentionati factori de risc care contribuie la dezvoltarea acestei neuropatii de compresie.

Retine ca miscarile repetitive ale mainii si ale incheieturii mainii efectuate la locul de munca sunt de vina. Pentru a preveni aparitia sindromului de tunel carpian, incearca sa eviti urmatoarele:

  • Miscarea rapida si in mod repetat a degetelor (folosirea tastaturii, cantatul la pian, etc.);

  • Prinderea obiectelor in mod repetat (sortarea produselor alimentare, folosirea unei perii de par, etc.);

  • Prinderea obiectelor cu forta (folosirea unei lopate, unei unelte electrice, etc.);

  • Pastrarea incheieturii mainii indoite (cantatul la chitara, impingerea carucioarelor, etc.);

  • Indoirea fortata a incheieturii mainii (practicarea de tenis, bowling, etc.);

  • Rasucirea incheieturii mainii (folosirea uneltelor de mana).

Daca nu poti evita efectuarea acestor sarcini, incearca sa faci pauze cat mai dese la locul de munca. De asemenea, exercitiile de stretching pentru mana si incheietura mainii pot fi de folos pentru prevenirea simptomelor sindromului de tunel carpian.

What do you think?

Written by Raz

Semnalizatoare rutiere – sunt acestea de ajuns pentru echipa ta?

Solutie simpla pentru personalizarea locuintei